Лікування та діагностика глаукоми:
симптоми, причини та методи лікування

Глаукома – це не одне конкретне захворювання, а ряд патологічних станів в результаті яких руйнуються клітини сітківки і значно погіршуються функції зорового нерва. Найбільш песимістичний результат даної патології – повна сліпота

Виділяють такі групи ризику:

1. Люди, в сімейному анамнезі яких, є родичі (включаючи далеких) з діагнозом глаукома мають схожу структуру ока.
  2. Пацієнти, віком понад 40 років, у яких:
  • значення внутрішньоочного тиску досягають верхніх значень норми (більше 22 мм.рт.ст.);
  • коливання внутрішньоочного тиску між двома очима виміряним вранці і ввечері варіює в межах 5 мм.рт. ст. і більше;
  1. Люди мають високу ступінь міопії старше 40-50 років, або далекозорості (особливо жінки старше 50 років).
  2. Ті, хто має пошкодження ока, або запальні захворювання такі як увеїт, іридоцикліт і т.п.
  3. Віком після 65 років (навіть без скарг з боку органів зору).
  4. Діабет, ураження ендокринної або серцево-судинної систем.
  5. Які приймають гормональні препарати.
  6. Зі значеннями внутрішньоочного тиску перевищують норму, в незалежності від віку.
  7. З гіпотонією щодо цільових значень вікової норми.

Причини розвитку глаукоми

Як правило, тригер розвитку глаукоми є високі показники внутрішньоочного тиску, які змінюються через порушення співвідношень вироблення і відтоку водянистої вологи, яка представляє собою особливу субстанцію рідкої консистенції, дуже важливою для підтримки нормального стану очі. Однак, навіть при нормальних показниках тиску, у людини може розвиватися глаукома. Це відбувається на тлі ендокринних або серцево-судинних патологій, також запальних захворювань ока або порушення функції самого зорового нерва.

Симптоми глаукоми

Загальноприйнятими симптомами глаукоми являються:

• Затуманений зір
  • Сильний головний біль, іноді тільки з одного боку.
  • Глазні болі.
  • Виникнення ореолів навколо випромінюваного світла.
  • Погіршення зору при слабкому джерелі світла, особливо ввечері або вночі.
  • Зниження периферичного зору.

Форми глаукоми

Є дві основні форми глаукоми: відкритокутова і закритокутова.

Відкритокутова форма характеризується відкритим доступом до природного дренажній системі, проте порушення її функцій поступово погіршує стан очі через підвищення тиску.

Закритокутова глаукома виникає в результаті накопичення внутрішньоочної вологи в слідстві відсутності доступу до природного дренажній системі ока, райдужка перекриває передній кут ока і тиск підвищується. Відбуваються такі зміни: спочатку кут камери остреет, зменшується, потім зовсім закривається повністю.

Також патологію поділяють за походженням. Виділяють наступні механізми:

• Вроджена глаукома – формується в результаті аномального розвитку очі на ембріональному етапі. Діагностується в перші чотири роки життя дитини. Таких дітей відрізняє виражене сльозовиділення, роздратованість, часте чухання очей і особлива чутливість до яскравого світла.
  • Первинна глаукома – часто розвивається навіть на здорових очах без видимих ​​на те причин. В основному через похилого віку (старше 60-65 років), таку глаукому називають вікової, або ж на тлі цукрового діабету (діабетична глаукома), уражень щитовидної залози і нервової системи.
  • Вторинна глаукома – виникає при інших захворюваннях ока, таких як, запалення, операції, опіки, пухлини ока або катаракта. На тлі цього також виділяють різні форми патології:
  • Увеальна. У слідстві запальних процесів хоріоідеї відбувається закупорка тканин, що підвищує рівень внутрішньоочного тиску через що порушується нормальний відтік вологи.
  • Факогенна. Виникає в результаті пошкодження кришталика, який зміщується і перекриває зіницю.
  • Неоваскулярна. Формується через зростання нових, патологічних судин, які закупорюють природні шляхи відтоку рідини.
  • Посттравматична. Причиною виникнення є травма, яка провокує патологічне функціонування дренажної системи ока.
  • Афакічна. Розвивається в результаті відсутності кришталика і неправильного розташування склоподібного тіла яке затискається в зіниці.
  • Неопластична. Провокуючим фактором є пухлини, що давлять на структури ока.
  • Пігментна. Починається через надмірну вироблення меланіну, який забиває трабекулярний фільтр.
  • Стероїдна. Розвивається в результаті тривалого прийому кортикостероїдних препаратів.

Діагностика глаукоми

Основу діагностики глаукоми формують такі методи:

• Динамічна контурна тонометрія – дослідження, в процесі якого вимірюється внутрішньоочний тиск при використанні офтальмологічного тонометра. Дуже необхідно для скринінгу пацієнтів з ризиком виникнення глаукоми, в результаті якого можна чітко відстежити денні коливання тиску і запідозрити розвиток глаукоми.
  • Оптична когерентна томографія – метод неінвазивного дослідження використовується для візуалізації внутрішньоочних стуктур. Один з кращих для оцінки стану сітківки та зорового нерва. Є одним з найбільш ефективних методів обстеження в сучасній офтальмології.
  • Офтальмоплетізмографія- діагностика, що дозволяє оцінити кровопостачання за допомогою безперервного моніторингу обсягу очного яблука.
  • Комп’ютерна періметрія- обстеження, при якому можна отримати достовірні дані про поле зору людини. Заснована на визначенні чутливості до світла в різних ділянках полів зору.

Боротьба з глаукомою

Боротьба з глаукомою є активний процес, в якому дуже важлива взаємодія пацієнта і лікаря. Особливе значення при лікуванні даної патології має скринінг і вірно складений графік лікування, який включає в себе як прийом лікарських засобів, наприклад вітамінних комплексів, так і хірургічне втручання.

Особливе місце займає профілактика глаукоми. Вона включає наступні скринінгові методи:

Потрібно перевіряти гостроту зір регулярно:

• до 40 років раз на два роки;
  • пацієнтами, у віці 40-54 років раз на рік;
  • людям після 55 років кожні півроку.

Також, відповідно до віку пацієнта, необхідно проходити перевірку показників внутрішньоочного тиску.

До консервативним методам належить динамічне спостереження із суворим виконанням правил диспансерного контролю стану пацієнта, постійний самоконтроль і систематичний прийом лікарських засобів відповідно до складеного офтальмологом плану лікування.

Основу хірургічного лікування складають:

• Трабекулотомія – операція проводиться під місцевою анестезією. Метою є створення додаткового отвору в дренажній системі ока для її стабілізації. Хірурги утворюють додатковий клапан, який локалізується під верхньою повікою, через нього відводиться надлишкова рідина від склери по кон’юктиву.
  • Сінусотрабекулектомія – метод заснований на створенні умов для відведення зайвої вологи з очного яблука під склеральну або слизову оболонку за допомогою спеціальної «фільтраційної подушки», що використовується для нормалізації внутрішньоочного тиску. Удосконалена версія цього методу – імплантація дренажної системи Еx-press, яку поміщають під поверхневий склеральний клапоть.
  • Гоніотомія – застосовується при вродженій глаукомі. Методика заснована на руйнуванні спайок в області райдужно-рогівкового кута, в слідстві цього поліпшується відтік водянистої вологи через венозний синус склери.
  • Лазерна ціклодеструкція – показана при пізніх стадіях глаукоми. Завданням є руйнування циліарного тіла під засобом впливу лазерних променів, в результаті чого знижується продукованому внутрішньоочної вологи і нормалізуються значення внутрішньоочного тиску.