Все про синдром сухого ока

Синдром сухого ока розвивається через зміни локалізується на поверхні рогівки і кон’юнктиви викликаними відсутністю або ж невисокою якістю слізної рідини, пошкодженням слізної плівки. Це викликає дискомфорт через мізерне зволоження поверхні ока, також може посприяти розвитку проблем із зором, ушкодженнями рогівки і кон’юнктиви.

Як правило, зовнішня поверхня очного яблука покрита тонкою слізної плівкою, яка живить глибокі структури киснем і корисними речовинами, відводить вуглекислий газ, відпрацьований епітелій і продукти метаболізму. Для того, щоб якісно виконувати дані вона повинна регулярно оновлюватися. Це відбувається в процесі моргання, під час якого розгладжується і відновлюється плівка. За одну хвилину, за умови регулярного моргання, оновлюється приблизно чверть необхідного покриву.

У людини, яка страждає даним захворюванням, може бути збій в одному з наступних механізмів:

• У результаті збою продукції слізної рідини, порушується процес нормального функціонування ока. Тригером даного стану є недорозвиненість, відсутність або дисфункція слізних залоз.
  • Порушення складу слізної рідини: через надмірну стоншування ліпідного шару на поверхні слізної плівки, або ж патологічного будови самих білків. Причиною такого стану є гіповітаміноз, травми або ж захворювання очей.

Причини синдрому сухого ока

Патологічний механізм полягає в зниженою виробленні слізної плівки або її зайвої випаровуваності. Серед причин сприяють розвитку даного стану коштувати виділити наступні:

• Не часте змикання повік (моргання), спровоковане надмірною роботою за комп’ютером або гаджетами повсякденного користування.
  • Часте перебування в закритих надмірно опалюваних приміщеннях, повітря з низьким відсотком вологості.
  • Застосування низькоякісних контактних лінз, або рідини для їх зберігання. Неправильна техніка їх використання.
  • Гормональні збої організму. Можливий розвиток при вагітності, годуванні груддю, прийом гормональних препаратів або в період клімаксу.
  • Ревматоїдний артрит пригнічує роботу слізних і слинних залоз.
  • Запальні або травматичні ураження очей.
  • Ендокринологічні патології, наприклад, цукровий діабет або дисфункції щитоподібної залози.
  • Гіповітаміноз спровокований нестачею в організмі вітаміну В12.
  • Анатомічні особливості будови повік, при яких порушені процеси змикання повік і моргання.
  • Попадання в очі пилу, смогу, піску або обвітрення очей.
  • Генетична схильність.

Стадії захворювання, його симптоми

Розпізнати захворювання досить просто, виходячи з суб’єктивних відчуттів. Людей, які страждають даною патологією турбують:

• виражена різь і печіння в очах, що супроводжується постійним почервонінням;
  • відчуття піску в очах, сильне свербіння, бажання витягнути стороннє тіло з порожнини очі;
  • різка реакція на яскраве світло, неможливість перебування на вулиці в сонячну погоду;
  • сильна втома очей і зниження гостроти зору до кінця робочого дня;
  • істотний набряк слизової оболонки ока;
  • слизові ниткоподібні виділення з ока;
  •  відзначається помутніння рогівки;
  • спостерігаються виразки рогівки.

Виділяють такі ступені синдрому сухого ока: легку, середньої тяжкості, важку і особливо важку. Їх класифікація формується виходячи з об’єктивного і суб’єктивного стану пацієнта.

Діагностика синдрому сухого ока

Діагностувати синдрому сухого ока можна завдяки наступним методам:

• виявлення причин, які можуть спровокувати захворювання, до таких належать: вік понад 50 років (вважається, що жінки більш схильні до розвитку даної патології), низький рівень андрогенів в крові, куріння, надмірна спека або холод, висока вологість повітря, часта робота комп’ютером або іншими гаджетами, операції на очах в анамнезі, використання контактних лінз, застосування антидепресантів і бета-блокаторів;
  • біомікроскопія очей – візуалізація очного дна при використанні офтальмологічного мікроскопа, яка проводиться з метою об’єктивного огляду повік, роговиці і динамічних показників кліпання;
  • «Золотим стандартом» діагностики є проба Норна. Для її проведення застосовують 0,1% розчин флуоресцеїну натрію, який перед початком дослідження закапують пацієнтові в око (область лімба). Після цього пацієнт повинен моргнути один раз, після чого відкрити очі і намагатися більше не закривати очі. Офтальмолог за допомогою секундоміра і щілинної лампи спостерігає за фарбуванням поверхні слізної плівки. При цьому, слід звертати особливу увагу на область рогівки, де локалізується ділянка розриву слізної плівки, що нагадує суху пляму або чорну діру.

Коли надрив збільшується або від нього відходять радіальні гілки, лікар зупиняє відлік часу. Локалізація розриву може бути абсолютно різною, але в більшості випадків це нижній зовнішній квадрант рогівки поблизу слізного меніска. Пояснюється це тим, що в даному місці фізіологічно найтонша слізна плівка. Для отримання достовірних даних пробу повторюють в середньому 2-3 рази, а результат результат зводять до середнього значення.

Що стосується результатів дослідження, то в нормі слізна плівка повинна розриватися не раніше ніж протягом 10 секунд після моргання. Якщо ж за результатами проби це відбувається раніше, то можна говорити про патологічний стан прероговичної слізного шару.

• проба Шрімера. Заснована на стимуляції продукції слізної рідини і здатності фільтрувального паперу, який поміщено в кон’юнктивальну порожнину, щоб вбирати рідину. Основна мета методу – оцінка кількості вироблення сльози за певний період часу. Дане дослідження не проводиться при наявності у пацієнта ураження рогівки, великої ерозії або перфорації очного яблука.

Для проведення процедури використовують фільтрувальний папір, яку згинають на відстані 5 мм від краю під кутом приблизно в 45 градусів. Далі обстежуваний дивиться вгору, а кінчик паперу поміщають під нижню повіку. Необхідно, щоб край смужки торкався дна нижнього склепіння кон’юнктиви. Після цього, досліджуваний закриває очі, а лікар включає секундомір. Після закінчення п’яти хвилин смужку прибирають з кон’юнктивальної порожнини, вимірюючи довжину вологої частини, що йде від місця перегину.

У нормі після 5-хвилинного тесту змочується в середньому 15 мм тест-смужки. Якщо значення менше цього показника, варто думати про недостатню секрецію сльози, якщо ж більше, то про гіперсекрецію.

Профілактика синдрому сухого ока

Профілактувати дану патологію потрібно наступним чином:

• працювати і жити в приміщеннях вологість в яких становить не нижче 40% і температура не перевищує 24 градусів.
  • випивати не менше двох літрів води в день, і обов’язково щодня вживати продукти з великим вмістом вітаміну А.
  • вести спостереження за кількістю кліпань очими під час роботи за комп’ютером або гаджетами, робити перерви в роботі, виконуючи зорові вправи.
  • дотримуватися правил користування контактними лінзами.
  • використовувати безконсервантні очні краплі.
  • приділяти особливу увагу гігієні повік, не запускати запальні захворювання ока.
  • відвідувати офтальмолога з метою профілактичного огляду не рідше ніж один раз на рік.

Для лікування пацієнтів з легким перебігом захворювання можна зупинитися на таких заходах: установкою в приміщеннях чи постійного перебування зволожувачів або очищувачів повітря, щоденним вживанням великої кількості рідини, використанням зарядки для очей при роботі з комп’ютером. Також рекомендовано закапування безконсервантних препаратів штучної сльози протягом дня, а при їх неефективності, бажано закапувати густі форми даних препаратів, виготовлені у вигляді гелів.

При більш важких ступенях рекомендується проведення наступних маніпуляцій:

• закупорка слізних точок при використанні спеціальних обтураторів;
  • використання окулярів із зволожуючою камерою;
  • прийом препаратів, які стимулюють секрецію слізних залоз;
  • застосування аутосиворотки.