Халязіон:
причини, симптоми та лікування

Халязіон – це доброякісне новоутворення в товщі шкіри повіки, що утворюється через закупорку та набряк сальної залози повіки.

Халязіон часто починається як дуже маленька, червона, ніжна, набрякла ділянка повіки і, як правило, не є інфекцією. Через кілька днів він може перетворитися на безболісну, повільно зростаючу припухлість розміром з горошину, і її часто можна сплутати з ячменем (або гордеолумом)- інфекційним запаленням сальної залози на повіці.

Ячмінь являє собою червоне, набрякле, болюче новоутворення на краю або внутрішній стороні повіки і зазвичай виникає ближче до поверхні повіки, ніж халязіон. Якщо не лікувати, ячмінь може призвести до утворення халязіона. Не намагайтеся видавити або дренувати халязіон, оскільки для належного загоєння може знадобитися лікування.

Причини виникнення халязіона та фактори ризику

• Хронічний блефарит (запалення повік, часто від надлишку бактерій).
  • Себорея.
  • Туберкульоз.
  • Акне розацеа.
  • Вірусна інфекція.
  • Рідко халязіони  можуть бути ознакою інфекції або раку шкіри.
  • Інші системні патології.
  • Ідіопатичні випадки.

Етапи розвитку халязіона

Мейбомієві залози – це сальні залози, розташовані в тарзальній пластинці повіки. Якщо відтік цих сальних секретів утруднений, маслянисті виділення затримуються і можуть просочуватися в сусідні тканини, що, у свою чергу, спричинить хронічну гранулематозну запальну відповідь. У разі тривалого процесу лікування даного захворювання, халязіон може утворювати капсулу, яка навіть під дією консервативного лікування не зникне. В цьому випадку єдиним варіантом лікування – є хірургічне з видаленням капсули.

Симптоми халязіона

• Безболісне утворення на верхній або, рідше, на нижній повіці.
  • Викликається згущенням рідини в сальних (мейбомієвих) залозах повіки.
  • Можуть виникнути сльозотеча та легке подразнення, оскільки закупорення залоз призводить до порушення складу сльози.
  • Затуманення зору, якщо халязіон досить великий.
  • Частіше зустрічається у дорослих, ніж у дітей; найчастіше зустрічається у людей у ​​віці 30-50 років.
  • Зазвичай зникає без лікування протягом кількох тижнів або місяця, хоча часто може рецидивувати.

Діагностика халязіона

Найкраще діагностує це захворювання лікар-офтальмолог , який може порадити варіанти лікування.

Необхідна діагностика може включати:

• Анамнез пацієнта для визначення симптомів та наявності будь-яких загальних проблем зі здоров’ям.
  • Зовнішній огляд ока, включаючи структуру повік, текстуру шкіри та зовнішній вигляд вій.
  • Оцінка країв повік, основи вій та отворів сальних залоз за допомогою яскравого світла та збільшення (біомікроскопія).

Як проходить лікування халязіона

Більшість халязіонів вимагають мінімального медичного лікування і проходять самостійно за декілька тижнів.

Накладіть теплий компрес на повіку на 10-15 хвилин 4-6 разів на день протягом кількох днів. Теплі компреси можуть допомогти пом’якшити затверділий секрет, яка блокує протоки, і забезпечить дренаж і загоєння.

Щодня обережно масажуйте зовнішні повіки кілька хвилин, щоб сприяти дренажу.

Після того, як халязіон зникне самостійно, притримуйтесь гігієни повік та уникайте переохолоджень.

Знову ж таки, не намагайтеся стиснути або видавити халязіон, оскільки це може ненавмисно завдати ще більшої шкоди.

Якщо халязіон не зникає і не заживає протягом місяця, зверніться до лікаря-офтальмолога. За призначенням лікаря може знадобитися медичне втручання: ін’єкція стероїдів для зменшення запалення та набряку або хірургічне втручання для видаленя халязіону разом з капсулою.

Профілактика халязіона

Попередити халязіон не завжди вдається. Щоб зменшити ймовірність, краще:

• не терти очі;
  • мити руки перед дотиком до очей, наприклад, щоб одягнути контактні лінзи;
  • захищати очі від пилу та забруднення повітря, надягаючи сонцезахисні окуляри або захисні окуляри;
  • утримувати повіки в чистоті за допомогою спеціальних очисних засобів для очей, видаляючи весь макіяж з зони навколо очей перед сном;
  • використовувати лише індивідуальні засоби догляду (рушники, косметичні засоби).

Якщо людина часто хворіє халязіоном через блефарит, їй також слід щодня м’яко очищати область очей за допомогою спеціалізованих засобів для очищення повік. Варто також використовувати попередньо зволожені очищаючі серветки або спеціальні скраби для повік.

Речі, яких слід уникати

Щоб запобігти подальшому дискомфорту або подразненню, краще уникати макіяжу очей або контактних лінз, поки халязіон не зникне. Уникайте торкання області очей руками, якщо в цьому немає необхідності.

Наслідки та ускладнення халязіона

Нелікований халязіон може сприяти розвитку пресептального целюліту, що може призвести до деформації повік з прогресуванням. Великий центральний халязіон може викликати порушення зору через вплив прямого контакту з рогівкою. Халязіон верхньої повіки посилює астигматизм і аберації рогівки, особливо на периферичній рогівці. Цей ризик значно підвищується при халязіоні розміром більше 5 мм. Тому слід розглянути видалення цих утворень.